Naval na subvencije za električna kolesa, denar kopni hitreje od načrtov

Na Borzenu so do zdaj odobrili za 3,26 milijona evrov subvencij za električna kolesa. Verjetno bodo že letos porabili tudi milijon, ki je bil predviden za prihodnje leto.
Mineva leto dni od objave razpisa za subvencioniranje nakupa električnega kolesa. V tem času je Borzen odobril 7.317 odločb. Letos je potrdil 2.697 vlog, 90 odstotkov za mestna kolesa, preostalih deset pa za zložljiva in tovorna kolesa.
“Dinamika prispelih vlog je približno enakomerna. Zmanjšanje števila prispelih vlog je bilo zaznati v zimskih mesecih od decembra do februarja,” o zanimanju za subvencije pravijo na Borzenu.
Ta je lani za subvencioniranje nekaj več kot 4.000 koles namenil nekaj več kot 1,8 milijona evrov. Povprečna subvencija je znašala okoli 445 evrov; iz tega podatka lahko glede na pogoje Borzena sklepamo, da večina prosilcev kupuje kolesa, ki stanejo vsaj 1.500 evrov.
Letos bodo porabili tudi dodaten milijon evrov
V triletnem obdobju, od 2024 do 2026, je sicer Borzen za subvencije najprej predvidel štiri milijone evrov, novembra lani pa dodal še pol milijona. Od tega naj bi 2,5 milijona evrov porabil lani, po milijon pa letos ter prihodnje leto.
Letos je bilo z upoštevanim prenesenim delom iz lanskega leta na voljo 1,6 milijona evrov, vendar bodo zaradi velikega zanimanja za spodbudo pri nakupu električnih koles porabili tudi dodaten milijon evrov, rezerviran za prihodnje leto. Na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, kjer so skupaj z Borzenom pripravili razpis, pričakujejo, da bodo podprli nakup okoli 5.900 koles.
Na vprašanje, ali bodo zagotovili dodatna sredstva, na ministrstvu odgovarjajo, da jih že načrtujejo. Kdaj in kolikšna bodo, ne razkrivajo.
Skok povpraševanja tudi v trgovinah
Vpliv subvencij zaznavajo tudi trgovci. Grega Tekavec, direktor športne trgovine Velo, pravi, da so v drugi polovici lanskega leta prodali za 200 odstotkov več električnih koles kot v enakem obdobju leta 2023.
“Zaradi povečane prodaje mestnih električnih koles je rahlo upadla prodaja na segmentu ostalih električnih koles, kot so električna gorska, gravel in ostala električna kolesa, ki niso upravičena do subvencije,” pojasnjuje Tekavec. Po njegovi oceni je bilo več kot tri četrtine vseh mestnih električnih koles kupljenih s subvencijo. Še vedno sicer prodajo več navadnih koles, vendar se razlika vsako leto zmanjšuje. Tekavec pravi, da je trenutno razmerje v njihovih trgovinah 60 odstotkov proti 40 odstotkov v korist navadnih koles.
Najcenejše električno kolo z že upoštevano subvencijo stane malenkost pod 900 evri, še dodaja Tekavec.
Vsako četrto uvoženo kolo električno
Statistika kaže, da je bilo lani vsako četrto uvoženo kolo na električen pogon.
Skupno smo po podatkih statističnega urada uvozili 18.242 električnih koles, kar je največ po letu 2022 in za 15 odstotkov več kot v 2023. Skupna vrednost uvoženih električnih koles je bila 28,7 milijona evrov, kar v povprečju pomeni 1.574 evrov na kolo.
Na drugi strani uvoz klasičnih koles v zadnjih letih upada in je lani dosegel najnižjo raven po letu 2004, kažejo podatki Sursa.
Do 500 evrov za mestno kolo
Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo želi s sofinanciranjem nakupa električnih koles spodbuditi rabo koles za dnevne poti.
Za mestna in zložljiva kolesa lahko lastniki dobijo povrnjeno največ četrtino vrednosti kolesa oziroma največ 500 evrov, pri čemer cena kolesa ne sme presegati 2.500 evrov.
Najvišja subvencija za tovorna kolesa je 30 odstotkov cene oziroma do tisoč evrov.